*

MiikkaKristianSatama Tulit niin kuin laiva.

Leikataan työmatkoista

Olen piakkoin kaksi vuotta tehnyt niin sanottua 4-6-kiertoa. Eli neljä 12 tunnin duunipäivää (kaksi aamua, kaksi yötä) ja kuusi vapaata on työkierto. Vuositasolla tuo tarkoittaa sellaista rapiaa 130 työpäivää. 6-4-kierrosta (aamut, illat, yöt ja vapaat) siirryttäessä työpäivät liki 200:sta vähenivät siis 33%. Toki päivät pitenivät ratkaisevasti. Nykyaikaiset kevyet ja avustetut työt eivät ole ylivoimaisia painaa pitkää päivää.

 

Vuositasolla työhön menee kuitenkin aikaa huomattavasti vähemmän johten työmatkoista. Esimerkiksi osaltani, jolla on 20 kilometrin työmatka puhutaan vuositasolla pelkässä ajansäästössä likemmäs kahdesta kokonaisesta päivästä (!) työmatka-ajossa. Neljä päivää menee edelleen työmatkoissa vuodesta. Myös luontoäiti kiittää, kun autoa ei tarvi herätellä harvase päivä. Tässä olisi helppo vaikuttava vihreä teko.

 

Samaan aikaan järkevät työajat ja juuri matkojen väheneminen kannustaa myös lähtemään etäämmällekin töihin. Hyötyjä on paljon. 

 

Olisikin iloista vaihtelua syksyn liittokierroksille nähdä vaikkapa vaatimuksia, joissa ihmisten työaikoja katsottaisiin järkevämpään suuntaan iänikuisen palkkapolitiikan lisäksi. Etenkin teollisuudessa mahdollisuudet työaikojen optimointiin ovat mittavat. Ja juuri teollisuuden liitot siellä alkavatkin neuvotella ensin Paperi, sitten Teknologia ja lopulta uusi Teollisuusliitto. Mahdollistakaa tesseihinne työaikojen rukkaamiset ja lähtekää niihin rohkeasti työpaikoilla.

 

Toki järkevien työaikojen viestiä tulisi kyllä saada palvelu- ja hoiva-aloille myös. Kaameita työaikajärjestelmiä omaavat. Mitäpä jos neljä työpäivää viikossa riittäisi taikka sitten neljä kymmenessä päivässä?

 

Olennainen kysymys on mitä tekisit vapaapäivinä? Opiskelisitko, liikkuisitko, tapaisitko läheisiä...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Voin hyvin kuvitella, että on aloja joilla pitäisi pikemminkin siirtyä työn jakamiseen ja kuuden tunnin työpäiviin. Kevyissä töissä kaksitoista tuntia sujuu varmasti hyvin, mutta käsitykseni mukaan tutkimukset silti väittävät, että tuollaiset "ylipitkät" päivät syövät työtehoa.

Totta, että esim. poliisit ja lääkärit tekevät "ylipitkiä" päiviä jatkuvasti. Sellaisia jotka muilla aloilla on lailla kielletty.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Kyllä työaikalaki nykyään koskee lääkäreitäkin, mutta sallii esim. vuorokauden päivystyksen putkeen.

Käyttäjän MiikkaKristianSatama kuva
Miikka Satama

Työn jakaminen on ihan hyvä asia, mutta eri. Monillakaan aloin palkkataso ei mahdollista sitä. Ja se, että palkka pysyy samana on haihattelua. Ruotsissahan tuota kokeiltiin ja kulut kasvoivat.

Lyhyistä työpäivistä on aika vähän dataa. Yleensäkin niillä aloin mitkä ei ole aikasidonnaisia kuin omani joka on prosessin valvontaa voitaisiin miettiä palkkausta muilta pohjin kuin aikamääreisesti.

Töissä on eroja.

Kaveri lanssikuskinsa tosiaan tekee 24 h ja kolme vapaata rytmissä. Erikoislupa siihen tarvitaan.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Tuo on sinänsä mielenkiintoista, että esim. kuorma-autonkuljettaja saa ajaa 11 tuntia ja välissä on pakolliset lepoajatkin, jotta vältetään väsymys ja onnettomuusriski pidetään alhaisena.

Sen sijaan ambulanssikuski tai pelastaja saa tosiaan olla töissä 24h. putkeen eikä siihen välttämättä kovin paljoa lakisääteisiä taukoja mahdu. Toki välillä on hiljaisempiakin aikoja. Nuo "virkatöikseen" ajavat lieneekin valittu yli-inhimillisiä kykyjä omaavien joukosta.

Käyttäjän MiikkaKristianSatama kuva
Miikka Satama Vastaus kommenttiin #4

Hyvä pointti tuo rekkakuskien vertaaminen pitkän työajan perään ajettuihin työmatkoihin.

Lanssissa on aina kaksi joten se ajaa joka virkeämpi. Ja torkku saavat ottaa kun kerkeävät. Toivottavasti kerkeävät. Luulisi että tasaiseen tahtiin osuu niitä vuoroja joista saa nukku useamman tunnin. Hiljaiset ajat. Toisaalta sitten sesongeissa ei paljon nukuta.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Tämäpä juuri. Tuohon vielä päälle virka-ajan käsitteestä luopuminen ja esimerkiksi julkisten laitosten työpäivien porrastaminen vaikka kuuden tunnin ajalle niin saataisiin ruuhkiakin vähemmäksi. Taas säästyisi matka-aikaa ja olisi vihreää. Ilmaiseksi.

Käyttäjän MiikkaKristianSatama kuva
Miikka Satama

Todellakin. Vuoroduunarina ei oikein edes käsitä kuinka hankalaa elo voi olla virka-aikana työskenteleville hoitaa asioita joita voi hoitaa vain virka-aikana...

Kahdeksasta neljään meininki on tehotonta luxusta, johon ei pitäisi olla varaa. Ja miettii että kyseessä ovat organisaatiot joiden työ on asiakaspalvelua. :D

Dynaamisuudessa piilee vihreys. Ja juuri edullisesti. Toki siinä on se ongelma ettei eturyhmät voi noilla juuri kupata itselleen rahoja kuten nyt vaikka tuulivoimat sun muut "vihreät" projektit.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset