*

MiikkaKristianSatama Tulit niin kuin laiva.

Kaikki blogit puheenaiheesta Raiskauskulttuuri

Kuolemantuomio mainittu ministeritasolla

Italian Riminillä tapahtunut julma joukkoraiskaus on saanut tunteen kuumenemaan, jopa koleassa Puolassa, josta väkivallanteon uhreiksi joutunut pariskunta on kotoisin.

 

Puolan oikeusministeri Patryk Jaki (32) kirjoitti Twitteriin: ”Tuollaiset eläimet ansaitsevat kuolemantuomion. Ja tässä tapauksessa haluaisin laillistaa myös kidutuksen”.

 

https://twitter.com/PatrykJaki/status/901820706002018305

Rasistinen raiskauksen uhri?

Lena Näre A-studiossa väitti, että raiskatut harjoittavat syrjivää valikointia ilmoittaessaan raiskatuksi tulemisestaan. Kohtuu raju syytös uhrien suuntaan. Tuttua tai kotimaista ei kuulemma rikosestaan aseteta edesvastuuseen, niin usein kuin ulkomaalaista, vierasta. "Kynnys" ulkomaalaisen ilmoittamiseen, on Näreen mukaan siis matalempi.  Tällä koetetaan selittää eräiden kansallisuuksien yliedustusta raiskaustilastoissa. Näre ei ole ainut, joka tätä väitettä on kylvänyt.

 

Seksuaalisen häirinnän vähättelystä

Netissä on kiertänyt juttuja YLE;n raiskauksenehkäisyvideosta. Jossa pitää katsoa tuimasti silmiin ja sanoa "Ei". Tässä yhteydessä on vaikeaa nähdä mikä on videon alkuperäinen yhteys, ja kyseessä on luultavasti lievemmän seksuaalisen häirinnän ehkäisystä.

Taharrush leiki

Taharrush game on nyt sitten rantautunut Suomeen, tunnetuin uhri on kenties CBS toimittaja Lara Logan joka 2011 tuli joukkoraiskatuksi Tahirin aukiolla Egyptissä, tähän puolustusministeri Jussi Niinistön vertaus perustui.

Olen huolissaan tämän leikin rantautumisesta Suomeen, kuitenkin vielä enemmän olen huolissaan millä tavalla tähän suhtaudutaan, väkisin yritetään vääntää mustaa valkoiseksi.

Kölnin Nesteessä ; Miten selittelen tuhannet tekijät pois?

Viimeisin tekstini tuotti minulle yllätyksen. Kirjoituksen sisältö oli pääasiassa retorinen. Käsittelin siinä poliisipäällikön lehdistöön antamaa palautetta. Viestini sisältö oli että poliisin lausumaa oli kritisoitu seksuaalisen häirinnän kokemisen vähättelynä. Ja yritin nostaa esiin sen, että mielestäni tämä tulkinta on väärä. Eli poliisilpäällikkö oli tarkoittanut jotain muuta. Toisin sanoen lähestyin sitä että "uusi ilmiö" voi olla ilman tätä vähättelykulmaakin.

Ei-oo-oikea-raiskaus -kulttuuri

Olen kokenut termin "raiskauskulttuuri" hyvin epäluontevaksi. Se on termi joka näyttää luovan paljon väärinkäsityksiä raiskauskulttuurin vastustajissa. Ja muutenkin se tuntuu ohjaavan keskustelua ja mielikuvia väärään suuntaan. Demonstroidakseni tätä - ja sen vaikutuksia eri asioihin - aloitan hieman pienemmästä.

Kuka saa raiskata

Suutun kuullessani jonkun kokeneen seksuaalista väkivaltaa. Raivostun ja olen surullinen kuullessani ystäväni kokeneen seksuaalista väkivaltaa. Minua ällöttää kun seksuaalista väkivaltaa koitetaan kohdistaa minuun. Minua harmittaa, että naisten ”huorittelu” ja koskettelu on maassamme yleinen käytäntö, johon jokaisella valkoisella miehellä näyttää olevan oikeus.

Vähättelyn ydin

Jenny Rostain kirjoitti siitä miten nukkuvaan naiseen kohdistuva raiskaus kohtaa helposti vähättelyä. Aiheesta on toki keskusteltu muutoinkin. Feministien parissa puhtaan ns. raiskauskulttuurista. Siinä korostetaan että raiskauksen huolestuttavuutta pienennetään erilaisin syin.

Suomalaisten ja maahanmuuttajien raiskauskulttuuri

Tapanilan joukkoraiskauksen jälkeen on keskustelu raiskauskulttuureista noussut pinnalle. Raiskauskulttuurilla tarkoitetaan käytännössä sitä ajatusta, että miehet keskenään suhtautuvat myötämielisesti toistensa tekemiin raiskauksiin, eivätkä tuomitse niitä miesten välisissä keskusteluissa törkeinä rikoksina. Raiskauskulttuuriteorian mukaan miesten keskeinen hyväksyntä raiskauksille ja uhrien, eli naisten syyttäminen raiskauksista lisää raiskausten määrää huomattavasti.

Intia, Suomi

Intialaisen kasti- ja sukupuolijakoon perustuvan yhteiskuntajärjestelmän karkeimmat puolet ovat tulleet kaikille tutuiksi tiedotusvälineiden kautta - naisten ja tyttöjen raiskaukset ja uhrien makaaberi kohtelu eivät digitalisoidussa maailmassa  pysy enää piilossa eikä niitä voi myöskään laajempaan tietoisuuteen tulleina kyetä uskottavasti selittämään "vahinkoina" tai "väärinymmärryksinä" eikä jopa henkensä menettäneiden uhrien ja heidän omaisiensa kokemuksia vähättelemään.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä